Українська мова

9 клас


СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ
Початковий рівень
1. Знайдіть складне речення:
а)    Нарешті курячи пилюкою, з'явилися дві машини;
б)    Під гаєм в'ється річенька, як скло вона блищить;
в)    Жвава дівчинка, з ямочками на щоках, справляла приємне вра­ження;
г)    Зраділі підходом своїх, рвонулися з гранатами в руках на махнов­ців Лимар, Джулайло.
2.    Знайдіть складносурядне речення:
а) Щастя я хочу всім, хто крізь ночі любов до Вітчизни проніс;
б)    Яка пшениця, така й паляниця;
в)    Довгенько довелось мені чекати, поки білка з'явилась знов і по­несла в зубах своє дитинча;
г) Дрімає сад, гостро пахне м'ята.
3. Знайдіть складносурядне речення з єднальними сполучни­ками:
а)    То не грім в степу гуркоче, то не хмара світ закрила;
б)    Та встає перламутровий ранок крізь холодний і злобний рев, і проміння зализує рани з закатованих ніччю дерев;
в)    Не встигли одійти проліски, а вже на сонячних галявинах вітерець обвівав щоки пахощами фіалок;
г)    Чорнява його голівонька була закутана, очі заспані, зате моло­деньке личенько пашіло здоров'ям, грало красою.
4. Яке з речень є складносурядним з протиставним сполучни­ком?
а) У кожного чоло життя і жаль порили, і в оці кожного горить любові жар;
б)    Ще синій лист не взеленів, але квіток проріст уже підняв і роз­різнив торішній злеглий лист;
в)    Чи в крові гарячка грає, чи війна лютує в місті.
5.    У якому рядку складносурядне речення з розділовими спо­лучниками?
а) То вітерець дихне по ниві, то бджілка радісно з здобутком, зле­тівши з квітки, задзижчить;
б)    І він до сонця руки підійняв, але й воно сміялося зрадливо;
в)    Не то осінні води шуміли, збігаючи в Дунай, не то вітер бився в заломах провалля.
6.    Знайдіть складносурядне речення:
а)    Хай славить мова українська край, де гніздяться журавлі;
б)    Небо було суцільно чорне, його розривали блискавки;
в)    Зранку була трохи відлига, а під вечір мороз ще зміцнів...
7.    З'ясуйте, у якому складносурядному реченні помилково по­ставлено кому:
а) На тонкій шиї чорнів шнурок з дукачем, і червоніло дрібне до­бре намисто;
б)    Ганна вихоплює з-під лавчини благеньке полатане взуття, а до неї підкочується зайченя й починає тертися біля ніг.
8. Визначте, у якому реченні замість коми краще поставити тире:
а) Сонце зійшло, і враз над Києвом знялося ревище гудків;
б)    Лунко стріляло приморожене дерево, а паморозь заткала усі ліси.
9.    Який зі сполучників є синонімічним до виділеного в поданому реченні:
Заглушені з сільради крики й стогони рвуться, та за шумом не чути надворі.
а)                     і;    в) або;   
б)                     однак;       г) хоч.
10.  Назвіть, якими сполучниками поєднані прості речення у складному:
а) У траві сюрчав коник, а десь далеко вдарив перепел;
б)    На гору доступитися нелегко, зате з гори зручніше боронитись.
11. У якому реченні прості речення поєднуються єднальними сполучниками?
а) У людини з роками сивіють очі, а холодний сивий камінь через тисячі літ вбере в себе тепле синьоцвіття;
б)    Вдалині хиталися дерева, і синів задуманий прибій.
12.  Визначте складносурядне речення.
а)    Коли пісні мого народу пливуть у рідних голосах, мені здається, що збираю цілющі трави я в лугах.
б)    Всім серцем любіть Україну свою, і вічні ми будемо з нею.
Середній рівень
1.    Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення:
Достигла нива колосиста, і зріють яблука в саду.
а) одночасність;   б)         послідовність;   в)     протиставлення.
2.    Продовжіть речення:
Частини складносурядного речення поєднуються...
3.Складіть речення з будь-яким протиставним сполучником.
4.Продовжіть речення:
Складносурядним називається речення, що складається...
5.    Головною ознакою складного речення є:
а) наявність граматичної основи;  б)     другорядні члени речення;
в)    дві граматичні основи.
6.    У складносурядному реченні частини:
а) залежні одна від одної;  б)      рівноправні;  в)         поєднуються сполучними словами.
7.Що ви розумієте під синонімічністю та антонімічністю суряд­них сполучників? Наведіть приклади.
8.До засобів зв'язку частин складного речення належать...
9.Яка різниця між складносурядним реченням і простим речен­ням з однорідними членами?
10.  З'ясуйте значення єднального сполучника в поданому ре­ченні:
У Нимидори закапали сльози на сніп жита, на перевесло, і ті сльози наче вогнем впали на Миколину душу.
11. Вставте пропущений сполучник:
Серед пучечків торішньої трави де-не-де визирали вже блакитними оченятами проліски ... вся земля лежала ще чорна.
Достатній рівень
1. Складіть речення за схемами:
а)[]та[];         б)[]-і[].
2.    У складносурядному реченні поставте розділові знаки:
Великі білі вівчарки наче ведмеді скачуть на задніх лапах і скаче на них довга кудлата вовна.
3.     Які сурядні сполучники виражають чергування явищ між частинами складносурядного речення?
а) але, а, проте, однак;
б) ні...ні, також, і, й;
в) або, чи, чи...чи, не то...не то;
4.     Вставте потрібні сурядні сполучники в речення, визначте смислове відношення і засоби зв'язку.
... День іде на зміну ночі,... нічка зорями сія.
5.     За поданим початком утворіть просте речення з однорідни­ми присудками та складнопідрядне. Накресліть схему другого речення.
і
У печі палав вогонь.
і
6.     Розставте розділові знаки у складносурядному реченні. Встановіть, чим ускладнена перша частина. Визначте смислові відношення.
Не то осінні води шуміли збігаючи в Дунай не то вітер бився в за­ломах провалля.
7.     Із поданих простих речень утворіть складносурядні, добира­ючи різні сурядні сполучники. Визначте смисловівідношення.
а) Тінь від судна темніє на воді;
б) Море темним полиском мерехкотить безкрайньо.
8.     Зробіть повний синтаксичний розбір речення:
Над водою верби стелять свій намет, і шепоче з осокою невгамов­ний очерет.
9. Перепишіть прислів'я, вставляючи на місці крапок пропу­щені сполучники:
Січень снігом січе,... мороз вогнем пече.
Розумний не подивує,... дурний не побачить.
... — побігаєш —... не пообідаєш.
... ти роботі сядеш на шию,... вона тобі сяде.
... добути,... дома бути.
... рибку їсти,... на дно сісти.
Сьогодні не празник,... ти нам не вказник.
(Для самоконтролю: а, а, або ... або, чи... чи, або ... або, чи... чи, і.)
10.   Зробіть повний синтаксичний розбір речення.
Лікар іде додому, обідає, а по обіді залишається у своїй хатині.
11.   Якими сполучниками поєднані частини складного речення?

а) Катря почала розповідати, а Тарас ловив кожне слово.

б)    Дощ холодний січе або вітер осінній проймає до кісток.
в)    Тепло було і вишні цвіли.
12. Слова Вітчизна, патріот введіть у речення так, щоб вони виконували роль підметів різних граматичних основ.
Високий рівень
1.  Складіть твір-мініатюру на одну із тем: «Осінь у нашому місті», «Перші весняні квіти», використовуючи складносурядні речення.
2.З тексту художньої літератури випишіть 5 складносурядних речень.
3.Із поданими граматичними основами складіть складносурядні речення на всі правила, коли між їх частинами не ставиться кома:
Мрії здійснюються, добро перемагає.

1 комментарий: